fredag 17. september 2021

Kveitefiske Northcape Nature Gjesvær

 

Forrige uke tok jeg turen til Finnmark i vakre nord, nærmere bestemt Gjesvær hos Filip Nielsen og Martin-Tobias Folden på Northcape Nature.


Tidligere i år ble jeg spurt av Tom Høgseth i Team Propell om jeg ville bli med på kveitefiske. Dette er noe jeg har ønsket i lengre tid og takket lett ja til. 

Mandag 6. september tok vi fly til Alta og leide oss bil for å komme videre nordover til Gjesvær. Her ble vi møtt av Filip og Martin som med det samme tok oss ut på en kort fisketur, noe jeg setter stor pris på idag. 

Phillip rigget en stang, agnet med sei og dupp mens vi forsøkte jig fiske ved siden av. Etter kanskje en times fiske gikk duppen under og det knarret godt i snella. Jeg tok stanga, strammet bremsen og gjorde et mothugg. Det var ikke vanskelig å skjønne at det var en stor fisk i andre enden, dette var fisken vi kom for! Fisken gjorde god motstand, men var samtidig snill og lot seg kroke av Filip når den kom opp til båten. Dette var min største kveite hittil og hadde en ca. vekt på 34kg i henhold til tabell.

Videre de neste dagene fikk jeg ytterligere en kveite på ca. 13,5 kg og et par undermålere som fikk friheten tilbake. Vær og vind var litt utfordring til tider, men det stoppet oss ikke fra å fiske. Det ble en dag på land i løpet av uka, og denne dagen tok vi den korte turen opp til Nordkapp platået som har vært et ønske å besøke. De to siste dagene var vindretningen på vår side og vi hadde to fine dager på havet. Siste fiskedagen fikk endelig Tom sin  første kveite på turen som målte 141 cm og tilsvarer over 38 kg, og er hans nest største kveite. 

Kveite ca. 34 kg tatt på Sei og dupp

Kveite ca. 13,5 kg tatt på storm jig i sei imitasjon

Noe fisk ble også med hjem til mat gjennom vinteren

Det ble en tur opp til Nordkapp

Filip guidet oss gladelig ut på nye plasser


Tom med et kort foto med turens største kveite
som fikk friheten tilbake

Det var en flott og minnerik uke i Gjesvær hos Northcape Nature. Så takk for hyggelig opphold Filip og Martin. Hilse Sheriff J R, så håper jeg vi ses under Nordisk Mesterskap i Sunnanå, Mellerud i oktober.

Takk for artig tur og reisefølge Tom Høgseth.

Ingen kommentarer: